Budowanie wspólnoty i więzi między uczniami jest kluczowe, szczególnie po okresie pandemii. PARPA i wytyczne ministerialne podkreślają znaczenie tworzenia pozytywnego klimatu w szkołach, co wspiera nie tylko naukę, ale także zapobiega ryzykownym zachowaniom wśród dzieci i młodzieży. Poznajmy szczegóły inspirującej inicjatywy podjętej w placówkach szkolnych na terenie Zielonej Góry.
Inicjatywa „Na przerwie razem” w Zielonej Górze
Projekt „Na przerwie razem” został stworzony przez Biuro Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (MOPS) w Zielonej Górze i sfinansowany ze środków Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Zielonej Górze. Jego celem jest stworzenie przyjaznych i motywujących przestrzeni w szkołach, które zachęcają uczniów do pozytywnych interakcji i wspólnego spędzania czasu podczas przerw. To swoista alternatywa dla nielegalnych palarni, które często tworzone są w toaletach szkolnych lub na zewnątrz budynku.
Składniki projektu
W ramach projektu, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe otrzymały różnorodne materiały:
-
Wielkoformatowe naklejki podłogowe – idealne do gier i zabaw rówieśniczych na korytarzach szkolnych.
-
Naklejki ścienne i schodowe – motywujące hasła wspierające uczniów.
-
Kolorowe hamaki – dla szkół ponadpodstawowych, umożliwiające komfortowy relaks.
-
Kolorowe pufy – duże i małe, które doskonale pasują do strefy chilloutowej i zachęcają do wspólnych rozmów.
-
Stojaki z ulotkami – informacje o miejscach pomocy i wsparcia profilaktycznego.
Cele i korzyści
Projekt „Na przerwie razem” ma na celu:
-
Promowanie pozytywnych interakcji – uczniowie spędzają przerwy aktywnie i wspólnie, co sprzyja budowaniu więzi.
-
Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa – dzięki integracyjnym przestrzeniom uczniowie czują się bezpieczniej fizycznie i psychicznie.
-
Alternatywa dla „Palarni – kąciki profilaktyczne stanowią atrakcyjną alternatywę dla miejsc, gdzie uczniowie spotykają się, by palić lub używać innych substancji.
-
Poprawę relacji – zwiększona interakcja między uczniami i nauczycielami sprzyja otwartości i poprawie relacji szkolnych.
-
Profilaktykę – uczniowie mają zapewnione miejsce do spotkań i możliwość ciekawego spędzania czasu, co może minimalizować ryzyko podejmowania przez nich patologicznych zachowań, takich jak używanie substancji psychoaktywnych, przemoc, przestępstwa czy ryzykowne zachowania seksualne.
Inspiracja dla Innych
Jeśli podoba Ci się pomysł stworzenia integracyjnych miejsc w szkole, sprawdź możliwości realizacji podobnego projektu w swojej miejscowości. Możemy pomóc w doborze odpowiednich naklejek szkolnych do tego typu inicjatyw. Pomóżmy uczniom tworzyć lepsze relacje i cieszyć się pozytywnym klimatem w szkole!
Zostaw odpowiedź Anuluj odpowiedź
All fields are required